הרעיון העומד בבסיס התוכנית "מעגלי הצלחה"
- יצירת שינוי במסלול המעגל ומתן כיוון של: הצלחה – אמון ביכולות האישיים להצליח – הגברת המוטיבציה - שיפור בתחושת המסוגלות והעלאת הדימוי העצמי – הצלחה. במעגל ההצלחה מעצימים את היכולות והחוזקות האישיים כמנוף להתקדמות.
מטרת התוכנית "מעגלי הצלחה", לבחון את התפקודים הבסיסיים אשר גרמו לחוסר האיזון ולקשיים, לתת מענה מותאם, שיאפשר לתלמיד לממש את הפוטנציאל האישי ולהתקדם בתחומים הנזכרים לעייל ובכך להעצים את הצלחותיו, תוך מיצוי האפשרויות הגלומות בחינוך הרגיל. השאיפה לתת מענה אישי בתוך קבוצה קטנה, תוך גיוס עוצמת הקבוצה.
המטרה הספציפית:
חיזוק והעצמה של הכישורים והחוזקות האישיים, קידום תפקודים שיובילו להצלחה, הקנייה, טיפוח וביסוס כישורים להשתלבות קבוצתית מיטבית.
סדנא "מעגלי הצלחה" (מספר אישור 5620)
מיועדת לקבוצות תלמידים דו גילי (קבוצה של עד 6 תלמידים), מתן מענה מותאם – טיפול אישי בקבוצה קטנה. התהליך יתייחס למגוון הקשיים בהם מתמודדים התלמידים: רגשיים, התנהגותיים, חברתיים, לימודיים ועוד. ומתן כלים יישומיים מקדמים התנהלות מיטבית לשיפור כישורים וקידום הצלחה.
מודל העבודה – מעגלי התייחסות:
במודל העבודה המוצג נתייחס באופן ממוקד למעגלים: אני, הקבוצה שלי וחברים קרובים, הכיתה שלי ובית הספר. תוך גיוס החוזקות האישיים ומתן מענה מותאם לחוסר האיזון במעגלים: גופני, התחושתי, הרגשי והקוגניטיבי. אלו יובילו לשיפור והתקדמות בתחומים: הלימודיים, ההתנהגותיים והחברתיים להשתלבות מיטבית בכיתות החינוך הרגיל.
הנחת היסוד: התייחסות מותאמת כמוצג במודל, ומתן מענה לצרכים האישיים בקבוצה קטנה, יאפשרו הרחבה והעברה למעגלים הנוספים.
התייחסות מורחבת לסדנא:
גופני מוטורי:
העלאת בטחון עצמי, מקורו בגוף וביכולת התפקודית ביצועית הן לכישורים הנדרשים בכיתה: כתיבה, קריאה, ציור, גזירה, ישיבה נכונה, והן לכישורים הנדרשים בהפסקות ובשיעורי ספורט: תפיסה מרחבית תקינה, משחקי כדור ועוד. הפעלות בסדנא כוללת פעילות מתחומי המוטוריקה גסה/עדינה, נשימה מודעת, קואורדינציה, תכנון ובקרה עצמית.
חברתית – רגשית: הילדים בסדנא נחשפים ללמידת מיומנות חברתית, עבודה בשיתוף פעולה קבוצתית/זוגית. אנו לומדים על חשיבות הקבוצה והדינמיקה המתבקשת בתוכה: מקומי בקבוצה, מוביל/מובל, כיבוד דעות שונות, הקשבה, שיתוף פעולה, שייכות, תקשורת מקדמת, גבולות ההבדל בין ביקורת למשוב ועוד.
במקביל אנו שמים דגש על חיזוק הביטחון העצמי והכרת האני של כל אחד: תכונות, יכולות, חזקות, דרכי התמודדות. לכל אחד ואחד ניתנת ההזדמנות להביע את עצמו בשיח בחופשי, אנו מעודדים אותם לחשיבה יצירתית מחוץ לקופסא...
כישורי חיים: הדגש על חיזוק מיומנות כישור חיים, כגון: תקשורת עצמית/חברתית, קבלת סמכות, ניהול זמן, התמדה, כיצד לתעל את המוטיבציה למקום נכון עבורנו, התמודדות יעילה במצבים מעוררי מתח.
מיומנויות למידה וחשיבה: שיפור הקשב והריכוז, פיתוח שפה של חשיבה, חשיבה ברמות גבוהות (פתרון בעיות, הסקת מסקנות, חשיבה יצירתית ועוד).
התאמת התוכנית על-פי קבוצות גיל ובהתאמה לצורכי המשתתפים – התייחסות אישית במסגרת קבוצתית.