>"/>

ויסות תחושתי ורגשי

ויסות תחושתי וריגשי

צעד ראשון להצלחה טמון בהחלטה לחולל שינוי...

ויסות תחושתי

אנו קולטים את הגירויים בעולמנו באמצעות החושים שלנו: ראייה, שמיעה, טעם, ריח, תחושת המגע (על פני העור – תחושה טקטילית), תחושה עמוקה (שרירים, גידים ומפרקים), ותחושת התנועה ושיווי המשקל (מערכת ווסטיבולארית- אחת המערכות האחראיות לשיווי המשקל).

כל החושים עובדים באותה הצורה: יש להם קולטנים, שדרכם עובר הגירוי, המתורגם לאותות עצביים ומועבר למוח. המוח מפרש את הגירוי ונותן לו משמעות קוגניטיבית ורגשית, המסייע לנו לצורך הסתגלות לסביבה.

ויסות תחושתי הוא היכולת לווסת ולארגן את הכמות, העוצמה וסוג התגובה לגירויים התחושתיים, באופן מדורג והסתגלותי. תפקוד זה מאפשר לאדם להשיג ולשמור על טווח תפקוד אופטימאלי ולהתמודד עם אתגרי החיים. לכל אדם ניסיון חושי אחר – כל אחד חש אחרת את העולם- התחושות הן סובייקטיביות, לכן, כל אחד בונה לו עולם ייחודי ומיוחד רק לו. 

בני האדם חיים בסביבה דומה אך כל אחד חש ומגיב באופן שונה ומתנהג אחרת. 

אצל רוב האנשים הוויסות התחושתי הוא תהליך המתרחש בצורה אוטומטית ורצופה. "לכל אדם יש במערכת העצבים מנגנון המאפשר לו לווסת את הגירויים החושיים, שהוא קולט – עמעום הגירויים, או לחילופין התגברותם, הם אלו המאפשרים לו לתפקד. יש אנשים שהמנגנון אינו מווסת אצלם, בעוד שרוב בני האדם חווים גירויים שונים כנעימים או לא מפריעים, הם מפרשים אותם כמציקים ולא נעימים עד כדי כאב" (אבן, 2004). לעיתים קשיי הוויסות יופיעו בכמה מערכות, וינועו מרגישות יתר לתת רגישות באותה מערכת עצמה.

מי שהמערכות החושיות אצלו מווסתות יוכל להתנהל בצורה מיטבית בסביבות השונות, במצבים שונים. מי שחווה חוסר ויסות תחושתי (איננו קשוב לתחושות שלו) יחווה קושי בהתנהלות בסביבות השונות. יכולות להופיע התנהגויות משני אופנים: בריחה/סגירה (הסתתרות מאחורי המעילים בגן, רצון להישאר לבד, התנגדויות להשתתף באירועים שונים, סגירת הקשב של אותה התחושה וכו') או הדיפה (אותם ילדים המגיבים באופן קיצוני לאירועים) בשתי צורות התגובה הילד או המבוגר חשים איום בדרך זו או אחרת והרצון הוא להגן על עצמם מפני אותו האיום.

במצבים של חוסר ויסות תחושתי, חשוב לבחון את המפה התחושתית של האדם. להבין אלו תחושות הן ברגישות יתר ואלו בחסר – להגיע לשורש העניין ולא לטפל במופעים חיצוניים והתנהגותיים (כפי שנהוג בשיטות שונות), הרעיון הבסיסי הוא לסייע לאדם לאזן את התחושות (לספק תזונה תחושתית מותאמת) ולהביאן עד כמה שניתן לתפקוד מווסת.

ויסות רגשי

איזון ריגשי מוגדר כמצב שבו האדם מגיב באופנים ובעוצמות תואמות סיטואציה. 
בכל מצב שבו האדם מגיב לסיטואציה באופן שאיננו תואם את הסיטואציה או בעוצמה לא מותאמת, בדרגות שונות – משמע שהאדם לא מווסת ריגשית. חוסר ויסות ריגשי איננו מאפיין רק ילדים אלא גם בני נוער ומבוגרים, נשים וגברים.
השאלה הנשאלת, מדוע האדם מגיב באופנים קיצוניים? התגובה הלא מווסתת יכולה להתבטא בתקיפה פיזית או מילולית או בנסיגה, אדישות, הסתתרות או בריחה. התגובות יכולות לנבוע מהרמה המודעת או הבלתי מודעת – תגובה אוטומטית.
מטרתו של האדם היא הגנה עצמית על עצמו ו/או על המרחב האישי שלו. אדם המגיב באופן קיצוני בדרך כלל, מרגיש מאוים. תמיד יהיה טריגר לתגובה, משהו שמתרחש רגע לפני (לעיתים קרובות הסביבה איננה מזהה את הטריגר ונדמה שלא קרה שום דבר משמעותי). ניתן להניח, שמה שמפריע לאחד ומהווה איום לגביו לא יהווה איום עבור אדם אחר שלא ישים לב לכך או יגיב אחרת – אולי בתגובה מתונה יותר או לא יתייחס בכלל.
חוסר איזון ריגשי יכול לנבוע ממקורות שונים: 
  • פיזיים – חוסר יציבות פיזית, קושי בשיווי משקל, קשיים בהתנהלות פיזית במרחב.
  • תחושתי – חוסר איזון תחושתי באחת או יותר מהתחושות יכולים לגרום להצפה יתר להתפרצויות או לבריחה. לדוגמא: אם מישהו סובל מרגישות שמיעתית ומדברים לידו בקול רם מידי הוא ירגיש מאויים ויגיב או בתקיפה או בבריחה.
  • ריגשי – קושי במתן ביטוי מילולי לרגש החבוי ומורגש. או אי זיהוי הרגש. אנשים רבים כיום לא מצליחים להביע באופן מילולי ולתת שם לרגש העולה בסיטואציה ספציפית ולהמליל את תחושותיהם והם עלולים להגיב באופן שאיננו מווסת.
  • קושי באיפוק ודחיית סיפוקים – בעולמנו הסבלנות, האיפוק ודחיית הסיפוקים הפכו למצרך נדיר – הכל עכשיו ומייד.
  • קשיים משפחתיים – התנהלות מבלבלת בין בני המשפחה, ו/או בתהליך הלמידה הילד ראה תגובות קיצוניות אצל אחד ההורים או אצל שניהם – והוא למד שהתנהגויות לגיטימיות כיוון שהם מהווים מודל לחיקוי.
  • פערים בקצב ותזמון - יש פעמים שבמערכת החינוך או בבית קצב הדברים המתרחשים איננו מתאים לקצב של הילד או הנער/ה, הקצב של בן זוג אחד איננו תואם לקצב של בת הזוג ולהיפך.האחד מתנהל בקצב מהיר מאד לעומת האחר/ת בקצב איטי יותר. חוסר ההבנה שלכל אחד יש קצב משל עצמו עלול לעורר התפרצויות מצד אחד או וויתור מהצד האחר.
  • היסטוריה בריאותי – אנשים שעברו בחייהם אירועים טראומטיים ולא טופלו בדרכים מותאמות עלולים להגיב באופנים שאינם מותאמים לסיטואציה.
  • קשיים חברתיים – ילדים, בני נוער ומבוגרים הדחויים, בלתי מקובלים על ידי החברים ונותרים בודדים, צוברים מתח ולחץ מתגבר עד שברגע מסוים מגיעה ההתפרצות. תחושה של חוסר שייכות בית או בקבוצת השווים. מי שמרגיש שייך תמיד ירצה לשמור ולטפח את הקשרים מי שלא מרגיש שייך – מוכן יהיה להפר את הכללים מתוך תסכול, אכזבה תחושת חוסר מסוגלות להשתלב ועוד.
  • קשיים בפתרון בעיות באופן מותאם לסיטואציה – לילדים, בני נוער ומבוגרים רבים אין כלים לפתרון בעיות בצורה מיטבית. רבים מרגישים שכל מה שקורה הוא בוודאות נגדם – אי לכך הפתרון היחיד מבחינתם הוא התפרצות או בריחה. במקום להתמודד ולפתור את הקושי העומד מולם. 
  • לימודית – קוגניטיבית – ילדים, בני נוער וגם מבוגרים אשר מרגישים שהם נכשלים פעם אחר פעם, חשים שאינם מצליחים להדביק את הפער – אינם מצליחים לעמוד בקצב המוכתב לעיתים קרובות מתוך התסכול המתגבר מגיעה ההתפרצות.
  • קושי בעיבוד חזותי - שיטת אירלן - עלולה לגרום להתנהגויות לא מווסתות. אדם המאפיין בקושי בעיבוד חזותי עלול להרגיש מוצף בפן החזותי. התגובות לסיטואציות שונות עלולות להיות בלתי מווסתות. על קושי בעיבוד חזותי ודרכי הטיפול תוכלו לקרוא בקישור.
חשוב ביותר להבין את הרקע לחוסר הוויסות הריגשי – מה שורש הבעיה. יכול להיות שיש מספר שורשים. 

במרכז "לעוף רחוק" אנחנו יודעים לאבחן את שורשי הבעיה וכך לתת מענה טיפולי מותאם לילדים, נוער ומבוגרים המבוסס על הבנה מעמיקה של הקושי, על שינוי אמיתי של דפוסי החשיבה וההתנהגות הקבועים שלנו על מנת לסייע להגיע לוויסות ריגשי שישנה את החיים מקצה לקצה ולא על ידי העלמת הסימפטומים בלבד.
מרכז "לעוף רחוק" מלווה אותך באופן אישי, כדי שתקבל את כל הכלים שיאפשרו לך לממש את עצמך, להגיע לחיי סיפוק ולהגשמה עצמית בכל תחום בו תבחר.

סיפור הצלחה ...

נ' בת ה- 11 התקשתה להתרכז, דבר שגרם לה להתפרצויות זעם בלתי נשלטות בבית הספר ובבית. הקושי של נ' נבע מרגישות טקטילית (רגישות על פני העור) ברמה גבוהה, רגישות שמיעתית ובעיית שיווי משקל.
במפגשים עם נ' התמקדנו בוויסות התחושה הטקטילית, הרגישות השמיעתית ושיווי המשקל על ידי תנועה ועיסויים מתאימים. במספר מפגשים עסקנו במודעות לחוסר הוויסות, היכרות עם מצבים בהם מתרחש אובדן שליטה, והקניית כלים להתמודדות עם התקפי הזעם. נ' אף קיבלה תרגילים פיזיים מותאמים לשיפור הקשב והריכוז, תוך מספר מפגשים מועט יחסית, השיגה שיפור משמעותי במצבה.

על מרכז "לעוף רחוק" בבאר שבע

"לעוף רחוק" הוא מרכז טיפולי ייחודי הממוקם בעיר העתיקה בבאר שבע, ומתמחה בטיפול בבעיות רגשיות, התנהגותיות, בריאותיות, ובכל קושי העומד בדרכנו, בכל גיל, בהתמודדות עם אתגרי החיים.
כל הטיפולים במרכז הם טבעיים וללא תרופות, ומבוססים על איתור מקור הבעיה ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגות המקשים על יצירת מציאות חיים מיטבית, עד ליצירת השינוי המיוחל.

מתעניינים לדעת עוד על ויסות תחושתי וריגשי?

לתיאום פגישת יעוץ התקשרו 052-2969142

או השאירו פרטים ונחזור אליכם.

Contact Us

Share by: