>"/>

קשיים התנהגותים, לימודים, גופנים, קוגנטיבים

קשיים התנהגותיים, לימודיים, גופניים, קוגניטיביים

צעד ראשון להצלחה טמון בהחלטה לחולל שינוי...

קשיים התנהגותיים, לימודיים, גופניים וקוגנטיביים

בשנים האחרונות קיימת עלייה חדה בפניות של הורים, מורים ואף ילדים ובני נוער החווים קשיים התנהגותיים וחברתיים, לעיתים קרובות הם מדווחים על חוסר אונים, אוזלת יד בהתמודדות עם הקשיים הללו. חוסר האונים מתאפיין בכיוונים קיצוניים שונים: מ"הרמת ידיים", וויתור וייאוש ועד תגובות מוקצנות על מנת להתגבר על הבעיה. בין הרמת ידיים והייאוש לתגובות מוקצנות – ניתן למצוא דרכים מותאמות אפקטיביות הרבה יותר. דרכים הנותנות מענה מותאם ומאפשרות לחשב מסלול מחדש. 

קשיי ההתנהגות וקשיים חברתיים עלולים להתרחש בבית הספר, מחוץ לבית הספר (בחוגים, במשחק במגרש וכו') ואף עלולים להתרחש בתוך כותלי הבית.

אנו פוגשים ילדים צעירים, בני נוער ומבוגרים עם קשיים התנהגותיים וחברתיים. קשיים אלו אינם מאפיינים גיל מסוים, או סוג מסוים של משפחות. הם ניכרים באוכלוסיות שונות. בדרגות שונות ממתון לקיצוני.

המופעים החיצוניים הבאים לידי ביטוי (התפרצויות זעם, חוסר גבולות, התנהגות מוקצנת כזו או אחרת, חוצפה ועוד) מתויגים לעיתים קרובות, כקושי בקשב וריכוז והפתרון הניתן הוא בהתאם לכך – מתייחסים לסימפטומים החיצוניים - ומסיקים מסקנות המובילות לעיתים קרובות לטיפול תרופתי.
אך לא כך הוא.

אנחנו רוצים להדגיש באופן מיוחד, שגם אם המופעים החיצוניים נראים דומים, אפילו נראים על פניו זהים (לצורך הדיון), הרקע איננו זהה, קיימים הבדלים ניכרים בין אדם לאדם. 

לא ניתן להתייחס לכל ההתנהגויות ולקשיים החברתיים באותו האופן, כל אדם הוא ייחודי ולכל אדם רקע שונה ומקור הקושי יכול להיות שונה לחלוטין. אי לכך צריך להתייחס לכל מקרה לגופו של עניין ולחקור את המקורות כשמגיעים למקורות , רק אז להתאים את ההתייחסות והטיפול – הטיפול חייב להיות בהתאמה אישית בלי הכללות –לראות את האדם ולא את הקושי. חשוב לזכור שהאדם איננו הקושי, יש אדם ויש קושי שאיתו הוא מתמודד. 

מקורות הקשיים הם שונים. אנחנו מדגישים את המילה – מקורות – היות שאף פעם אין מקור אחד ויחיד, תמיד אנחנו רואים תמהיל של מקורות. משמע, מספר גורמים היוצרים את הקושי. לא ניתן להתייחס למקור אחד בלבד כי אז נחטא לעניין, יש להתייחס לכל המקורות ולהבין לעומק. יש לזכור שכל מקור הוא בעוצמות שונות מדרגות נמוכות לדרגות מוקצנות. ותמיד יש להתבונן ולהבין את המקבץ. רק כך הטיפול יהיה בהתאמה אישית.

פונים רבים חסרים כלים ואסטרטגיות כיצד להתמודד בסיטואציות שונות, שיקוף הקושי תוך העלאה למודעות ובניית הכלי המותאם לעיתים קרובות, מאפשר לחשב מסלול מחדש. 

מקורות הקשיים ההתנהגותיים והחברתיים:
  • קושי בוויסות תחושתי.
  • קושי בוויסות ריגשי: כיצד מגיבים בהתאמה לסיטואציות שונות.
  • קשיים ריגשיים: דימוי עצמי וביטחון עצמי ירודים, פחדים וחרדות, תחושת חוסר מסוגלות, "אני לא יכול", תחושת כישלון ועוד
  • קשיים פיזיים שונים: המכשילים את היכולת להשתתף בפעילויות קבוצתיות (קושי בשיווי משקל, בארגון הגוף, ביכולת התארגנות פיזית ועוד)
  • היסטוריה משפחתית – אירועים משפחתיים כאלו ואחרים ויוצרים תחושה של חוסר מוגנות בעולם, איום מיידי. 
  • היסטוריה בריאותית: אירועים בריאותיים, או סיטואציות בחיים היוצרים זיכרונות ראקטיביים (זיכרון המוטבע בגוף ויוצר ראקציה בסיטואציות שונות), מקור הזיכרונות הללו יכולים להיות מודעים ולעיתים קרובות אף לא מודעים – ואלו משפיעים על מהלך חיינו מעיתים מבלי שנבין מדוע אנחנו מתנהגים בדרך זו או אחרת. במצב זה הזיכרון מפעיל אותנו, ויש לשחרר את הזיכרון על מנת שנוכל ליצור שינוי.
  • תפיסה מוקצנת של סיטואציות: העולם כולו נגדי, כולם... שונאים אותי, דוחים אותי...
  • קשיים קוגניטיביים: קושי בהמללה, אוצר מילים דל לדוורר לסביבה... הבנת סיטואציות ויכולת להתאים את הפתרון המותאם.
  • קושי בעיבוד חזותי – שיטת אירלן – המקשה מבחינות שונות: לימודית, התנהגותית, חברתי, ועוד
מכאן, שיש להתייחס לכל אדם באופן אישי ולתת את ההתייחסות המותאמת – כך יוכל לחשב מסלול מחדש...

סיפורי הצלחה 

איתור מקור הבעיה ומתן כלים מותאמים להתמודדות 
א. בן ה- 5 בגן חובה. הגיע העקבות התנהגויות בלתי מווסתות. התפרצויות וחוסר וחוסר הקשבה הן בבית הספר ובן בבית.
לאחר מפגש עם ההורים וקבלת מידע מבית הספר, נערך אבחון מקיף. במהלך האבחון ניכר שא. איננו מצליח לווסת ולארגן את התנועות, איננו מצליח לשלוט בגופו וניכר שהגוף משתלט עליו.
לא הצליח לעקוב אחר הנחיה - והתנועות ניראו מפוזרות. ניכר חוסר איזון תחושתי ניכר: חסך בתחושה העמוקה, (שרירים, גידים ומפרקים), התקשה במעקבי עיניים, רגישות טקטילית רבה, רגישות שמיעתית, ועוד
העבודה עם א. הייתה רב מערכתית - חשוב היה לאזן אותו תחושתית על מנת שנוכל להתקדם. ערכנו סדר עדיפויות (מה קודם למה), והקדמנו צעד אחר לצעד.
במפגשים עם ההורים הם קיבלו הנחיות כדי לשפר את ההתנהלות בבית לעודד אותו בדרך וליצור את הסביבה השקטה, המקבלת והמכילה.
אט אט ניכר השיפור של א. וההצלחות התחילו לעלות על פני השטח.
בכיתה ג' עבר בהצלחה את מבחן המחוננים. כשסיפר לי על כך. אמרתי: "תמיד ידעתי ואמרתי לך שאתה מאד חכם. תשובתו הייתה: "עכשיו כולם יודעים".

איתור מקור הבעיה ומתן כלים מותאמים להתמודדות
"באחד הבקרים מתקשרת אלי אמה של י' בהתרגשות רבה ומשתפת אותי שהיא החלה ליישם את ההצעה עליה סיכמנו – כאשר י' בוכה כדרך לקבל את מבוקשה על האם להתעלם מהבכי ולדבר איתה ברגיעה, אחת לכמה דקות ולומר לה שהיא כאן עבורה ושהיא תוכל להקשיב לה כאשר היא תירגע ותפסיק לבכות.
האם הנחתה את כל בני המשפחה כולל הסבים איך לנהוג עם י' ברגע שהיא מתחילה לבכות.
בשמחה רבה, האם מספרת שאם בעבר הבכי של י' היה נמשך במשך שעה ואף יותר לאחר שהיא אחלה את התהליך שהדרכתי, הבכי נפסק לאחר 10 דק' ואף פחות ובנוסף י' מסוגלת לומר מה מפריע לה ברגע שהיא נרגעת.
השינוי שי' עשתה הינו חלק מתהליך, אך בחלקו הגדול בזכות האם שלקחה בשתי ידיים את ההצעה שנתתי לה ויישמה אותה במלואה ואף הרחיקה לכת והנחתה את כל בני המשפחה.
כך ששיתוף פעולה ועבודת צוות של כל האנשים שסובבים את י' לימד אותה שהדרך הטובה ביותר כדי שיבינו אתה ויתנו לה מענה הוא בדיבור ולא בבכי.
אני כל כך גאה בך י' וגם באמך, ישר כוח!" (יסמין אורבך)

על מרכז "לעוף רחוק" בבאר שבע

"לעוף רחוק" הוא מרכז טיפולי ייחודי הממוקם בעיר העתיקה בבאר שבע, ומתמחה בטיפול בבעיות רגשיות, התנהגותיות, בריאותיות, ובכל קושי העומד בדרכנו, בכל גיל, בהתמודדות עם אתגרי החיים.
כל הטיפולים במרכז הם טבעיים וללא תרופות, ומבוססים על איתור מקור הבעיה ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגות המקשים על יצירת מציאות חיים מיטבית, עד ליצירת השינוי המיוחל.

מעוניינים לשמוע עוד על קשיים התנהגותיים, גופניים, חברתיים?

לתיאום פגישת יעוץ התקשרו 052-2969142

או השאירו פרטים ונחזור אליכם.

Contact Us

Share by: